Ponukový list pre stredné školy v školskom roku 2020/2021
A. Psychologická diagnostika a poradenstvo
1) pri vzdelávacích problémoch
- žiaci s adaptačnými ťažkosťami
- žiaci učiaci sa pod svoje možnosti
- slabo prospievajúci žiaci
- nemotivovaní žiaci
- žiaci s vývinovými poruchami učenia
- nepozorní žiaci, neschopní sústrediť sa
2) pri výchovných problémoch
- žiaci s poruchou aktivity a pozornosti
- žiaci s poruchou správania
- záškoláctvo
3) pri osobnostných a emocionálnych problémoch, konfliktoch s okolím
- žiaci s disharmonickým osobnostným vývinom
- úzkostní žiaci
- nesmelí žiaci, so zníženou sebadôverou
- depresívni, utiahnutí žiaci
- žiaci s konfliktnými vzťahmi k svojmu okoliu
4) pri identifikácii intelektovo nadaných žiakov
5) pri iných ťažkostiach podľa potreby
Kariérové poradenstvo
Individuálna alebo skupinová forma diagnostickej činnosti, informačnej a konzultačnej činnosti a poradenstvo v oblasti kariérového vývinu (profesijnej orientácie a vývinu)
- pre nerozhodných a profesijne nevyhranených žiakov a
- pre žiakov potrebujúcich uistiť sa o správnosti svojej kariérovej voľby.
(Odporúčaný termín zasielania požiadaviek na diagnostiku a poradenstvo k profesijnému vývinu je pre 4. ročníky do 16.10.2020, pre 8. ročníky do 16.4.2021).
Skupinová krízová intervencia na školách
v prípade krízy – prírodná katastrofa, automobilová nehoda, choroba, únos, útok, zabitie, smrť, v prípade samovražedného zámeru a pri samovražednom pokuse
B. Špeciálno-pedagogická diagnostika a poradenstvo
Komplexné vyšetrenie ako východisko hľadania vhodných foriem pre vzdelávanie a výchovu dieťaťa
1) s vývinovými poruchami učenia:
- dyslexia
- dysgrafia
- dyskalkúlia
- dysortografia
2) s poruchami aktivity a pozornosti
3) zo sociálne znevýhodneného prostredia
4) so vzdelávacími ťažkosťami
(Pri rediagnostike žiakov so ŠVVP vzdelávajúcich sa formou IVVP na SŠ pre potreby ukončovania štúdia na SŠ (vykonanie maturitnej skúšky – žiaci 3. roč. SŠ) – odporúčaný termín na zaslanie žiadostí: do 31.5.2021).
C. Sociálno-pedagogická diagnostika, poradenstvo a intervencia
- pri optimalizácií sociálnych vzťahov v triednom kolektíve,
- žiakom ohrozeným sociálno–patologickými javmi, pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
D. Realizácia preventívno – výchovnej činnosti v SŠ
- Optimalizácia/korekcia sociálnych vzťahov v triednom kolektíve – skupinová práca zameraná na analýzu sociálnej interakcie s následnou intervenciu v oblasti sociálnych vzťahov.
- Primárna prevencia šikanovania, so zameraním na zlepšenie sociálnej interakcie v triednom kolektíve.
- Preventívne aktivity zamerané na primárnu prevenciu drogových závislosti, zvýšenie informovanosti o škodlivých a vedľajších účinkoch nelegálnych a dopingových látok.
- Preventívne aktivity zamerané na riziká používania internetu a mobilnej komunikácie, prevencia kyberšikanovania.
- Preventívne aktivity zamerané na adaptáciu na nové prostredie strednej školy.
- Preventívne aktivity zamerané na predchádzanie obchodovaniu s ľuďmi, ochrana ľudských práv, predchádzanie všetkým formám intolerancie.
- Preventívne aktivity zamerané na predchádzanie porúch príjmu potravy a prevenciu sebapoškodzovania.
- Aktivity zamerané na efektívne učenie sa, zvládanie stresu a záťažových situácií.
E. Ďalšia odborná činnosť
1) odborná, poradenská, metodická a informačná pomoc pre pedagógov a rodičov v oblasti výchovy a vzdelávania, realizácia prednášok
forma realizácie: individuálna, skupinová
tematické okruhy:
- psychologické a špeciálno – pedagogické vyšetrenia – vysvetlenie jednotlivých odborných termínov, správy z vyšetrení, IVVP, hodnotenie a klasifikácia, dokumentácia začlenených študentov v SŠ,
- univerzálna a selektívna prevencia sociálnej patológie a iné, podľa dohody a požiadaviek škôl,
- poskytovanie odborných služieb v oblasti prevencie a prípadnej intervencie v prípadoch násilia na deťoch a syndrómu CAN.
2) účasť na pedagogických radách, rodičovských združeniach podľa konkrétnych požiadaviek jednotlivých škôl (diskusné príspevky a metodické usmernenia, týkajúce sa psychologickej, špeciálno-pedagogickej a sociálno-pedagogickej tematiky)
3) metodická pomoc pre školských špeciálnych pedagógov, školských psychológov, výchovných poradcov, koordinátorov prevencie